Derfor skal du på Twitter

Twitter fyldte i går 10 år, og der er for en stund mere ros end kritik fra medierne af det dynamiske sociale netværk, som i skrivende stund har 320 mio. aktive brugere om måneden.

Det tweetende medie er på det seneste blevet “truet på livet” af den udvikling, som Twitter har været igennem de seneste år. Udviklingen har bl.a. budt på et stagnerende brugerantal og en faldende værdi.

I Danmark er succesen også til at overse. Ifølge Overskrift.dk er kun 70.000 af de 270.000 danske Twitter-kontoer aktive (2014), mens sølle 10.000 af brugerne tweeter hver dag (Intellecta Corporate – 2014).

Men faktum er, at Twitter er det ideelle medie til at følge med live fra begivenheder og hændelser. Et aktuelt eksempel er dagens rædselsfulde terrorangreb i Bruxelles, hvor livefeeds på eksempelvis The Guardian og Reddit har Twitter-brugere som hovedkilder.

Personligt er jeg ikke begejstret for denne udvikling, da der ofte bliver vist live-billeder af dræbte, sårede og traumatiserede ofre. Mennesker, som knapt er blevet ramt af tragedie, før de bliver vist live til verden. Efterfølgende samler aviserne billeder/videoer op, mens pårørende og overlevende ofre kun kan se passivt til. Et andet synspunkt er dog, at det f.eks. er nemmere at sprede nyheden om manglen på bloddonorer i forbindelse med angrebet.

I en mere positiv ramme end terrorisme kan nævnes live-tweeting fra sportsbegivenheder eller koncerter. Derudover er Twitter hjemsted for direkte dækning fra pressekonferencer, prisuddelinger, byrådsmøder, officielle besøg m.fl..

Twitter som opslagsværk

Jeg følger ofte live-tweetende sport, men den altoverskyggende grund til at være på Twitter er, at det er et eminent opslagsværk af ressourcer. Her er din niche sandsynligvis også repræsenteret, om så du er til hækling, roning, antikviteter eller lifehacks.

Mange begår dog den fejl, at de blander fritidsinteresser og faglige interesser i samme Twitter-profil. Eksempelvis hvis du som Tottenham-fan og designer følger både Tottenhams officielle profil, andre fans af samme fodboldklub samt professionelle fagfolk inden for grafik og design. Så får du et Twitter-feed, der er mere kaotisk end Ekstra Bladets forside!

Derfor vil jeg anbefale, at du opretter flere Twitter-profiler, som hver især er dedikeret til en interesse eller et fagområde. Via Twitter-app’en (se nedenstående screenshot) og flere Twitter-relaterede apps/hjemmesider som Hootsuite og Tweetdeck kan du nemt skifte mellem dine profiler. På Twitter.com skal du dog logge ud for at skifte profil.

Skift profil i Twitter

Det er også muligt at lave lister på Twitter – f.eks. en liste med design-folk, en liste med Tottenham-fans osv.. På den måde behøver du ikke at oprette flere profiler, og der er ingen grund til at følge andre brugere.

Jeg kører dog to profiler på Twitter, da jeg er slem til ikke at få tjekket mine lister. De to profiler er en fagprofil og en til min fodboldinteresse.

Som kommunikationskonsulent og webkoordinator følger jeg professionelle inden for intern kommunikation, SEO, UX, content marketing, branding, videoredigering m.fl.. Profilen er ganske enkelt min egen skræddersyede kompetenceudvikling, hvor jeg kan vælge og vrage blandt mit eget kartotek af viden.

Ved den anden profil følger jeg mit favorithold Fulham FC samt andre fans af holdet. Her deler vi ofte succ…frustrationer og flere frustrationer over, hvor ringe et hold Fulham er. Det er herligt…!

Hvis sidstnævnte frustrationer blev blandet med fagtweets, ville jeg hurtigt forlade Twitter, men med opdelingen kommer der struktur på de indkommende tweets. Lister er dog også en glimrende måde at opdele på, men det er op til den enkelte bruger.

TOO MUCH INFO!

En risiko ved at følge for mange profiler på Twitter er det såkaldte information overload. Twitter har potentiale til at give dig adskillige nyttige informationer på kort tid. Som en tilfældigt timet stikprøve gik jeg ind på Twitter kl.17 midt i påsken og på et minut kom der 13 nye tweets. Af de 13 tweets var 7 af dem interessante for mig som fagperson, og så bliver det hurtigt for meget.

At være selektiv er nøglen og undgå at blive for ivrig, for du kan umuligt fange alle informationer, lige meget hvor interessante de er!

Jeg er efterhånden blevet vant til at udelade støj som intetsigende “retweets”, takkehilsner til følgere, kommercielle tweets, billeder uden brugbare links, tweets med manglende fagnøgleord, citater, tweets uden links m.fl.. Jeg kan eksempelvis ikke bruge følgende tweets til særligt meget:

Tweet uden link og fagnøgleord

Kommercielt tweet

Men det kræver øvelse at vænne hjernen til at sortere i Twitters univers, så fortvivl ikke, hvis din timeline viser sig overvældende i begyndelsen.

En måde at gemme interessante tweets er at retweete eller like. Retweets dukker op på din egen tidslinje, mens likes kommer ind under “Likes” (weirdly enough) på din profil.

Det var en lille intro til Twitter i store træk.

Derfor skal du på Twitter

Skriv et svar

