Northern Winter Beat 2016 – Dag 1

Northern Winter Beat er et tiltrængt alternativt pust på det aalborgensiske musikkort. I en by, hvor Backstreet Boys og Stine Bramsen afholder udsolgte koncerter, er der brug for skæve indslag til de nordjyder, der sjældent oplever musiske åbenbaringer på den eksisterende livescene.

Personligt er jeg en engageret folk-fan, så jeg var specielt begejstret, da Tallest Man on Earth meldte sin ankomst – men jeg var åben for at udforske resten af programmets unikke line-up. Det hele begyndte torsdag aften kl. 20.00.

Daniel Norgren

Vi startede ud med Daniel Norgren på Skråen. Skråen er et spillested, Daniel Norgrensom sagtens kan bære alternative navne, men faktum er, at der i foråret bl.a. står Erann DD, Krebs og Falch, Sanne Salomonsen, Signe Svendsen samt et utal af middelmådige komikere på programmet. Det er lidt trættende i længden, da det minder om en tåkrummende månedslang Grøn Koncert.

Men Daniel Norgren gav et anderledes indtryk med upoleret folk/blues. Svenskerens sublime stemme rungede ud i det store lokale, som af en eller anden grund var indrettet som Aalborg Kongres og Kulturcenter med rigide stolerækker fra scene til udgang!

Norgrens stemme fik mig dog hurtigt til at glemme indretningen. Stemmen var tilpas rå og rusten for en autentisk amerikansk-inspireret folksinger. Jeg vil dog påstå, at Norgren ville passe bedre ind på en mere intim scene med lavere til loftet og bedre akustik. Ikke desto mindre var det en stærk start på Northern Winter Beat.

Daniel Norgren: 4,5 ud af 6 på folkskalaen!

Pale Honey

Efter Norgrens optræden satte vi os på vores jernheste og trampede gennem et regnfuldt Aalborg til undergrundsscenen på 1000Fryd. Mine forventninger til velkomsten blev fuldt ud indfriet, da jeg viste mit NWB-armbånd til pigen ved døren og sagde: “Jeg har erhvervet mig et armbånd”. Hun kiggede blødt på mig og udbrød: “Fedt mand, det er bare lækkert” og lod mig passere.

Inde på det enormt stemningsfyldte 1000Fryd var en stor flok dukket op til aftenens næste koncert, hvor pigerne fra Pale Honey gav den gas i selskab med en Jesus-look-a-like på bas – eller hvad, jeg tror, var en bas, da jeg knapt kunne se scenen.

Igen var det kompetente kræfter ved instrumenterne, og sangerinden Tuva Lodmark skabte en intim atmosfære med sin forførende aura. Bandet skiftede mellem hård rock og mellemvaren, men vores oplevelse var også præget af, at der var stor distance mellem os og scenen. Dog bestemt en solid optræden af den skandinaviske rockduo.

Pale Honey: 3 ud af 6 på rockskalaen

Peter Kernel

Tilfældigvis blev vi på 1000Fryd til aftenens sidste koncert, da vi havde bestilt en gang økologiske øl inden Pale Honeys slutfløjt. Peter Kernel forsøgte indledningsvist at dæmme op for lydproblemer, mens få af de 15 tilbageværende gæster virkede opsatte på den internationale trio (Schweiz, Mexico, Canada). “Det er sikkert sådan, Rolling Stones startede ud”, bemærkede jeg smilende over for min kammerat, og han nikkede samstemmende.Peter Kernel

Peter Kernel begyndte så småt at starte ud ved 22.30-tiden, og de 15 mennesker forsamlede sig foran scenen. Det startede intenst ud med den kvindelige sanger, der skreg ind i mikrofonen som en hidsig ekstremist. Men langsomt begyndte jeg at varme op for både den kvindelige sanger samt den ganske glimrende mandlige vokalist, som sagtens kunne begå sig i et mere succesfuldt band.

Misforstå mig ikke; Peter Kernel leverede dagens bedste koncert med hård garagerock, der sønderlemmede min sjæl ind til de indre organer. Jeg stod storsmilende gennem hovedparten af koncerten, mens rocken smadrede ud af de enorme højtalere i det klaustrofobiske rum. Langsomt sivede flere og flere gæster ind, og midt i koncerten var lokalet godt fyldt op.

Trioen havde også stort overskud til at bede om spørgsmål fra publikum, men det var trioens eksperimentelle numre, der var dagens højdepunkt. Genren vil aldrig blive min kop te, og jeg går ikke ind på Spotify og hører deres album – men live-oplevelsen var en ud-af-kroppen-oplevelse, jeg sjældent oplever. Efterfølgende gik jeg fuldstændig udmattet hjem, og jeg ser nu frem til dag 2 af Aalborgs bedste festival.

Peter Kernel: 6 ud af 6 på rockskalaen

Northern Winter Beat 2016 – Dag 1

Skriv et svar

