Storbyens Cykel-ABC

Når man som ung og livsglad tager turen fra den mikroskopiske landsby til storbyjunglen, dannes der mange nye og forvirrende indtryk, og man skal være opmærksom på diverse uskrevne regler og procedurer.

Hvis man har været så praktisk at anskaffe sig en tohjulet, er der også et regelsæt for cyklisten, som vover sig ud på de befærdede cykelstier.

For hvor hunden tidligere var en danskers eneste tro følgesvend, har cyklen efterhånden også trillet sig ind under det prædikat.

Det er måske ikke det samme at kæle for cyklens kolde stel, og i stedet for tørkost skal du investere i kædespray og lappegrej – men opsamling af afføring burde være utopi.

Inden du nu lufter din splinternye jernhest, skal du have taget et lynkursus i tohjulet guerilla-taktik og cykeloverlevelse hos din lokale cykelguru. Dette kaldes også “Storbyens Cykel-ABC” og er 15 cykelråd udarbejdet af transportministeriet og Rolf Sørensen i en nedsat kommission, som arbejdede uafbrudt i 12 år for at give de danske cyklister et skub i den rigtige retning.

De 15 råd er som følger:

1. Først og fremmest, hvorfor har du købt en splinterny jernhest? Især i Kbh er det essentielt at have en cykelpendant til Snooki fra Jersey Shore. Rustfarvet, mærkbart slidt og mindst 17 tidligere ejere. Låsemekanismen skal dog være i orden. Det går ikke, at du pludselig ser en tilfældig person snave med din Snooki. Derfor er det bedst, at du låser Snooki fast til en lygtepæl eller en bænk, så den ikke render væk med Ulf fra Torvegade. Meget muligt at den sidste metafor haltede, men budskabet er stadigvæk soleklart: Undgå Jersey Shore, da det lammer din hjerne.

2. Hvis du cykler med en ven, gælder det om at  køre side om side og fylde så meget af cykelstien som muligt. Dette kaldes også cykelstiens ginkgo biloba, da det giver de andre cyklister en strategisk udfordring, som kan være med til at styrke deres hjerne og modvirke demens.

3. Som cyklist er det en fordel at være kold i røven over for sine medmennesker. Lidt ligesom Ryanair eller Margrethe Vestager.

4. Rødt lys er vejledende. Især midt om natten og i Nørresundby.

5. Hvis du kører lidt for langt frem i et kryds, har bybusserne ret til at klippe dig og din cykel for derefter at køre videre. I et sådant scenarie er det yderst vigtigt at have snilde som Paradise Amalie og smidighed som Amin Jensen.

6. I samme ombæring skal du helst parkere cyklen, så du blokerer for højresvingende cyklister. Dette trick benyttes, så de andre cyklister ikke drejer for rødt – men også for at forhindre, at eventuelt højresvingende med grønt lys ikke bliver for kæphøje på baggrund af deres fine grønne pil.

7. Hvis du eller andre ikke blokerer for et højresving, er du velkommen til at dreje til højre for rødt, så længe du tager hensyn til fodgængere. Det er dog ildeset i politiet, så selv om cyklisters højresving sparer tid, giver flow og bidrager til mindre ophobninger ved kryds, er det på egen risiko. En overtrædelse af dette medfører en bøde på en måneds SU, en fysisk lussing fra transportminister Henrik Dam Kristensen samt et gavekort på to timers waterboarding fra B.S. Christiansen.

8. Fodgængere har ret til at benytte cykelstierne uden at se sig for. Derfor skal du sænke farten og eventuelt stå af cyklen, når du passerer en fodgænger, der går på fortovet. Det kan jo være, at netop dén fodgænger træder ud på cykelstien.

9. Hvis din cykel er lettere flad, er der ingen grund til at pumpe den op, før hjulet er løbet tør for luft. For meget luft er ressourcespild.

10. Når bagfra kommende cyklist 1 ringer med klokken, og du ikke flytter dig inden for et sekund, har cyklist 1 ret til at forbande dig, stikke langefingeren frem og eventuelt give dig en skalle eller uppercut ud fra cyklist 1’s voldelige behov. Især samfundsborgere på tunede scootere henviser til denne regel, når de bliver slæbt i retten af en naiv forslået cyklist, som ikke kender Storbyens Cykel-ABC.

11. Politiet prioriterer cykelforseelser over tyveri, indbrud, sædelighedsforbrydelser og sågar mord, så vær opmærksom på, at du er jaget vildt. Forresten har både bilister og fodgængere kun foragt for dig som en bonus. I det mindste har cykeltyve et godt øje til dig, hvis du har flot udstyr mellem benene.

12. Cykelstier bliver ikke ryddet i tilfælde af snestorme, så hvis du kan montere en form for snerydningsanordning på jernhestens kæbe, vil det være en fordel i vintermånederne.

13. Når du stiller din cykel fra dig et offentligt sted, er den offentligt eje. Det betyder, at hvis Ulf fra Torvegade tilfældigvis går forbi med en boltsaks, er han velkommen til at bryde din lås op og tage din cykel. Sådan er fødecykelkæden. Denne regel gælder cykelparkering på fortove, veje, møbler, togskinner, græs, i skabe på banegården, i din luftballon, på taget af din bil og generelt i jordens atmosfære.

14. Mens cykelforhold er i fokus i hovedstaden, skal du være forberedt på, at de er det modsatte i provinsens større byer. I Aalborg leder man cykelstierne ud i fjorden for at rydde ud i cyklisterne, i Aarhus overvejer de at gøre vejbanerne større på bekostning af cykelstier og i Odense er cykler erstattet af små minimotorcykler, som dem cirkusaberne i Cirkus Benneweis kører rundt på.

15. The Bicycle Overtaking Conundrum: Når cyklist 2 (dig) traver rundt bag cyklist 1 og for en kort stund synes, at cyklist 1 kører for langsomt, så overhaler cyklist 2 selvfølgelig cyklist 1. Når cyklist 2 så finder ud af, at cyklist 1 kørte i et ganske højt tempo, kan cyklist 2 ikke lade sig overhale af cyklist 1, på trods af cyklist 1 nu ligger lige i haserne på cyklist 2. Derfor er cyklist 2 nødt til at sætte farten mærkbart op, og på den måde undgår cyklist 2 at tabe ansigt til cyklist 1. At cyklist 2 så ender med at møde op på sin uddannelsesinstitution eller arbejdsplads i kampsvedende tilstand, er en af livets små finurligheder, som cyklist 2 må finde sig i. Denne regel gælder som regel overmodige hankøn, som overhaler temposættende hunkøn i kådhedens tegn.

Storbyens Cykel-ABC

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s