Kend Din Sko

“TESTING, TESTING”

Vi skriver 1998, og lille jeg går i 9. klasse på Bakkeskolen i Løgstør omegn.

Her får jeg chancen for at komme i ulønnet praktik på den højtprofilerede Midtfjord Radio, hvilket jeg gladelig accepterer, da mit håb om at komme ud på ANR er forsvundet i tågen.

Så jeg står op ganske tidligt en mandag morgen, og tager bussen til Løgstør, hvorefter jeg vader ned til Købmagergade 14, hvor en lille dør og et endnu mindre skilt indikerer, at her ligger Midtfjord Radio.

Inden for i varmen sidder en af de frivillige kræfter på radioen, som venligt tager imod mig, hvorefter hun viser mig rundt på den lille og hyggelige radiostation.

Jeg får små opgaver i løbet af de par dage, hvor jeg har min daglige gang i Købmagergade, men den største udfordring kommer, da ledelsen oplyser mig, at jeg kan få mit eget mindre radioshow.

“Nice, endelig kan jeg mænge mig med de rige og de kendte”, tænker den lille naive bondeknægt fra Skarp Salling, mens han sætter sig til rette i den varme stol.

Jeg får lært lidt om radiopulten, hvorefter jeg er klar til at rocke og rulle i æteren som en anden og mere awesome Keld Heick! Nu skal det så siges, at Midtfjord Radios demografiske målgruppe sandsynligvis foretrak Keld Heick fremfor eksempelvis gode gamle Southern Rock rytmer fra Creedence Clearwater Revival eller moderne rocks White Lies.

Men som en ukendt vis mand engang sagde på hovedgaden i Skørping: “Det er godt med lidt variation”, og den tilgang adopterede jeg til programmet.

Det første program blev et mildt toguheld, men det var også mit indledende forsøg! Senere på ugen blev jeg inviteret ind som “guest-star” hos en af de regulære DJ’s, hvor vi skiftedes til at vælge sange, hvilket var en slags oplevelse.

Mit eget show fortsatte dog, men først skulle jeg vælge et navn! Men hvad skulle jeg kalde en times jævnt ringe underholdning på en lokalradio featuring undertegnede?

Kend Din Sko var det logiske svar på det spørgsmål, og resten er naturligvis en minimal fodnote i Midtfjord Radios historie. Fra den dag og et par år frem dukkede jeg op i æteren en gang om ugen, og gudskelov var jeg kun 15 år, så jeg ikke ænsede, hvor elendigt programmet var.

Senere i processen fik jeg implementeret en medvært i form af min granfætter Jon, og så leverede vi ellers radioens helt egen Hindenburg hver onsdag (eller var det tirsdag…).

Undervejs fik vi et flere klager over vulgært sprog samt nogle mistroiske blikke fra ældre frivillige, men ledelsen virkede fint tilfreds med os, og jo mere radiotid vi fik under bæltet, jo mere “rutinerede” (jf. rædselsfulde) blev vi.

Vi oprettede endda en lille portefølje, hvor vi tilføjede ideér og deslige, som vi så relancerede i bedste sendetid i Løgstør og omegn (faktisk kan man også tage en udmærket Midtfjord Radio i Dobbelt A)!.

Musikken bestod af det, vi nu kunne finde i vores egen musiksamling og alt det, som ikke var dansktop i musikkartoteket hos Midtfjord Radio, hvilket var omtrent fire cd’er!

Det er en tid jeg tænker tilbage på med glæde, og ofte ville jeg ønske, jeg stadig var Das Zimmer fra det ikke-prisvindende “Kend Din Sko”.

Das Zimmer direkte fra nostalgiens landevej blandt radiobølger og frivillig arbejdskraft.

Kend Din Sko

Skriv et svar

