Skolegårdshierarki

Jeg sidder onsdag middag og ser “Lille Doktor På Prærien” (ja, jeg ved, hvad du tænker. Dr. Quinn og Sully ER kultfigurer..), og kigger ved et tilfælde over i den skolegård, der er synlig fra mit vindue.

Her står en lille lyshåret purk midt i en cirkel og bliver skubbet af en stor mørkhåret bølle med tilhørende klike. “Det var da ikke en fair kamp”, siger jeg til mig selv, mens den stakkels lille fyr bliver brutalt, og jeg mener brutalt, skubbet i jorden af det store brød.

Børnene gik formodentlig ikke mere end i 3-4. klasse, men det var grumme scener, der foregik midt i den cementbelagte skolegård. En anden lille knægt ankommer til løjerne, men ser ud til at have empati for offeret, hvorpå han render mod skolebygningen.

Scenerne fortsætter midt i gården, og så er det lige, man spørger, hvor gårdvagten er henne? Ud af skolebygningen kommer kavaleriet pludseligt i form af en bleg bønnestage á la Peter Crouch.

Hans tilstedeværelse fører hurtigt til, at det meste af kliken forsvinder, mens bønnestagen foretager en meningsudveksling med den største af bøllerne. Lidt skubben bliver det til fra bønnestagen, og det store drog forsvinder undskyldende, mens bønnestagens lille hjælper giver sin assistance til knægten på jorden.

Skolegårdshierarkiet er klart, og mens bønnestagen kigger sig om efter andre opgaver, fornemmer jeg som observatør en glødende autoritetsaura omkring ham.

Bønnestagen er sheriffen, han bekæmper bøllerne og kæmper for de små i et lille samfund, vi kalder skolegården.

Das Zimmer direkte fra folkeskolen blandt bøller og heroisme!

Skolegårdshierarki

One thought on “Skolegårdshierarki

Skriv et svar

